onsdag 14 januari 2009

nya ostar och stickträff

Två intensiva ystardagar är till ända och i mejeriet ligger det barkost,Port Salut,Haloumi och en inte helt lyckad Mozarellaystning och väntar på att bli flyttade in i kylrummet.
Det är alltid spännande att lära sig ysta efter nya ostrecept och dessa ostar har jag längtat efter att få göra.
Min ystarkompis Kristina på Hejtorps gårdsmejeri och Stefan,lärare på Rösta mejeri i Östersund har studerat mjölkens väg mot dessa ostar tillsammans och vi har haft två fantastiska dagar.
Haloumi och Mozarella är två ostar som inte krävar lagringstid ooch det är alltid trevligt att göra ost som kan ätas direkt.
Port salut är en kittost som skall vårdas och skötas under några månader så här gäller det att man har gått kursen i tålamod.
Barkost är en ost som lagras några veckor, sedan värms den i ugn och äts med tillbehör som doppas i den varma osten.
Eftersom jag oftast är ensam i mejariet är det SÅ KUL att träffas ibland och ýsta tillsammans och dessa två dagar har gett ny energi som räcker säkert ett halvt år alltså ungefär till nästa gång vi ses.
Dessutom hade vi i går stickcafe i ladan och är det någonting som ger mig ny energi så är det att träffa nya människor på det viset. Jag hade jättetrevligt och det hoppas jag att ni andra som var där också hade, Tack skall ni ha för en trevlig kväll och extra tack Birgitta för att du kom och fixade fikat så jag kunde ysta klart./karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Karin, jag har en fråga: jag är laktosintolerant, men tål lagrad ost (längre än 6 månader). Nu min fråga: Kan man lagra Mozarella så att laktosen bryts ner? Jag tänkte låta den ligga i kylskåpet, måste jag vända på den då? Jag tänkte i första hand på sån Mozarella som finns att köpa, den är ju i saltvatten, tror jag. Tack för svar!
Anna