onsdag 21 januari 2009

mozarellasvar

Jag har fått en fråga från nyckelharpsanna och jag har försökt svara dig Anna på din blogg men jag tror inte att jag lyckades, så nu svarar jag här istället och hoppas att du läser detta.
Du undrade om det går att lagra mozarella så att en som är lactosintollerant kan äta den och svaret blir att det inte går. I mozarella och all annan ost av färskosttyp är lactoshalten väldigt hög, det går inte heller att lagra den.
Jag hade så höga förväntningar då jag nu äntligen skulle få lära mig att göra mozarella men efter den stora mozarelladagen har intresset för att börja tillverka denna ost kraftigt avstannat.
Inte nog med att det är ett otroligt stök och bök med tider, ph mätning och temperaturer under själva ystningen av osten, sen skall den ner i nästan kokande vatten, jag skall skålla mina händer bara för att sedan konstatera att osten antingen var för varm eller för kall och jag var för långsam.
Som inte detta var nog har osten bara ett par dagars hållbarhet (om man nu inte väljer att tillsätta konserveringsmedel).
För mig är det bara att konstatera att mozarellan är en ytterst osammarbetsvillig ost och skulle jag få för mig att prova att göra den igen så kommer nog kilopriset att ligga på närmare 10000 kronor. /karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karin, tack för ditt svar! Jag har inte kunnat läse det förrän nu eftersom min lille son var sjuk och krävde all min uppmärksamhet. Nu mår han bra och nu vet jag att jag får leta efter en ny favoritost. :-(
Jag önskar dig lycka till med osttillverkningen och en bra söndag!
Anna

Froding sa...

Hej!
Jag har varit på besök i Skottland hos en dam som har kurser i Mozarellaost-tillverkning. Du kanske känner till henne?
http://www.westhighlanddairy.co.uk/index.htm