söndag 6 januari 2008

Hejsan!

Det är väl lika bra att jag börjar med att berätta lite om mig själv och vad jag fyller dagarna med.
Vi (jag och min man Håkan) bor i en by lite utanför Örebro som heter Granhammar, där
driver vi tillsammans lantbruk/jordbruk. Vi har ett gårdsmejeri där vi gör ost av mjölken från våra fjällnära fjällkor. Vi har också får och angoragetter som primärt är våra "garnproducenter"
garnet finns sedan i den "håriga" delen av vår verksamhet.
Det är för mig ett fantastiskt sätt att få leva så här, omgiven av djur och med naturen utanför dörren. Att varje dag få arbeta med det jag helst av allt vill, att vara med hela vägen från tacka till jacka, att leva i arbetet och arbeta i livet.

Med det är det nu inte sagt att alla dagar är lika roliga för det är inte kul när djuren blir sjuka eller man måste ut och stängsla en ny hage i hällregn.

Jag har ju privilegiet att få vara med hela vägen från att det lilla lammet föds till den dag då det är dags att ta farväl av fåret och det ger ytterligare en dimension till det textila hantverket för mig, att när man klipper fåret kunna stå och tänka: vad skall jag göra av ullen från tex. Tjusig= ett av fåren.

Jag älskat att sticka och virka (mest blir det stickat) att se och känna hur maska läggs till maska är meditativt och en ren avkoppling för mig. Det är lite som det där med att veden värmer två gånger dels när man hugger den och sedan när man eldar den. Att sticka värmer både när man gör det och när plagget är klart.

Nu skall jag alltså ge mig på det här med blogg.
Jag blev så inspirerad då jag hittade stickameras hemsida och kunde kika in hos alla bloggare, jag frågade min vän pär om han kunde hjälpa mig så jag också kunde ha en blogg och det kunde han.

Jag skall på denna blogg försöka skriva lite om mina stickprojekt, lite om färgning, samt allmännt om livet på landet.
Lite bilder skall jag också försöka få till ,Pär har lovat hjälpa mig att få in dem i datorn, själv vet jag inte hur det går till.
Jag är i alla fall glad att jag lyckats skriva detta första inlägg själv ( med bara lite hjälp från pär).

1 kommentar:

Frissan sa...

Kul att du Karin hittat fram till en dator..hihi..Det är så kul att gå in på er hemsida o läsa lite om djuren o vad som sker på gården. kolla in ostsortimentet o fundera på vilken ost man ska prova nästa gång vi ses. jag ser fram emot att få läsa mer på din blogg...